Опис досвіду роботи

Естетичний розвиток учнів на уроках

образотворчого мистецтва

    Основою естетичного виховання  є мистецтво, яке відображує світ яскраво та всебічно, тому формування у дітей середнього шкільного віку естетичних уявлень, понять, смаків – цікаве педагогічне завдання. І я намагаюся, щоб кожен урок образотворчого мистецтва став для учнів відкриттям, новою сторінкою на шляху пізнання світу прекрасного, нового, незбагненного. Образне, кольорове сприйняття світу, яке відкриваю під час уроків своїм вихованцям, змушує працювати їхню фантазію, уяву, розвиває просторове мислення, розумові та пізнавальні здібності, формує особистість.

     Естетичні смаки та погляди у дітей виховуються на принципах народної естетики та на кращих надбаннях цивілізації, що дозволяє примножувати культурно – мистецькі надбання народу. На  уроках я намагаюся викликати в учнів почуття радості, здивування, привчаю бачити естетичні деталі через малюнок, закладаю духовні основи у процесі роботи над композиціями з різних тем. Тому для досягнення цієї мети використовую різні методи і прийоми роботи, поєдную такі види мистецтва як музика та література. Часто, перед  тим, як повідомити те чи інше завдання, я намагаюся викликати відповідну емоцію і турбуюся про те, щоб вона була пов’язана з новим знанням, бо тільки те знання можна прищепити, яке пройшло крізь почуття учнів. Своїм основним завданням вважаю - розбудити в кожній дитині прекрасне, добре, гарне засобами такої ж доброї і прекрасної музики, яка зможе настроїти не тільки окремого учня, а й весь клас на певну хвилю, примусити прислухатися до своїх власних хвилювань і почуттів, навчитися осмислювати їх.  Але для того, щоб музика на уроці образотворчого мистецтва виконала свою роль, я поступово навчаю учнів не тільки слухати й сприймати її, а й переживати її зміст. Тому на цих уроках музика є не допоміжним, а рівноправним засобом естетичного виховання. Музичний супровід створює особливий художній світ – світ високих почуттів, емоційного напруження, допомагає створити творчу атмосферу під час малювання. Це буває або просто приємна і спокійна музика, яка знімає напругу, або музика, яка спрямована розкрити певну тему. Наприклад, на уроці «Малювання українського національного вбрання» пропоную учням послухати українські народні мелодії, а коли учні виконують роботу на тему «Козацькому роду нема переводу», пропоную послухати пісню у виконанні О.Білозір «Україночка» або «Пісню Роксолани», зміст яких розкриває сутність українського народу, його історичне минуле, менталітет.

    Розповідаючи про кольори та спектр у 5-му класі, пропоную учням допомогти оплесками, наспівуючи пісню «Веселка». Дітям така форма дуже подобається, і це створює веселу, невимушену атмосферу, сприяє особистісно-емоційному сприйняттю художньої інформації.  Ефективність занять мистецтвом істотно залежить від зацікавлення художньою працею, від отриманого дітьми в процесі малювання емоційного задоволення , радості. Тому часто  на уроках я намагаюся застосовувати ігрові моменти, нестандартні ситуації, елементи режисури.

Де заховались кольори? Де подівались? Де вони?

Може в хащах лісових? Чи у квітах польових?

А може в веснянках рудих? Чи в листочках золотих?

Можливо, в бантиках дівчаток? Чи у зошитах хлопяток?

Швидше всього кольори, непосиди – маляри,

Щоб чого не сталось, в казці заховались.

А ми казкою підемо, кольори усі знайдемо.

    Цікавим для учнів є змішування кольорів, знаходження нових відтінків та барв. На прикладах картин Левітана, Шишкіна, Соврасова  легко розкривається тема «Тепла гама» ,»Осінні відтінки». Адже саме в живописі діти знаходять втілення своїх фантазій та ідей . І тут у пригоді стає музика П.Чайковського «Пори року». Не оминемо увагою  і  практикування поетичних хвилинок, де учні декламують вірші про природу, чи інші поетичні рядки із пейзажної лірики. Це їм допомагає налаштуватися на певний настрій, який зробить вирішальний штрих у підборі кольорової гами.       Окрім того, важливим моментом під час уроку образотворчого мистецтва є мотивація навчальної діяльності учнів. Адже пробудити цікавість до вивчення нового жанру або напряму в мистецтві  веде до результативності роботи на уроці. І тому часто я починаю урок  тематичними рядками.

Живопис – мистецтво багатогранне,

Ми  тут знайдемо рух життя.

І саме у живописі вся кольорова гама

Картину творить із простого папірця.

Мов чарівною паличкою, пензликом  взмахнемо.

Ось іній на деревах заряснів,

Калини кетяги, чарівні барви клена,

Зимовий ранок в тихому селі.

Нам передати все це дуже просто,

Фантазії і творчості  не має тут обмежень.

І нас живопис ніби переносить

В країну кольорів і спостережень.

    Кожен учень на уроках образотворчого мистецтва виступає у ролі скульптора, художника,  дизайнера,  модельєра. І яким цікавим не було б заняття я намагаюся завжди знайти час для фізкультхвилинки,  яка надасть учням нових сил та енергії  для виконання своїх робіт.

Щось втомились ми сидіти

Треба трішки відпочити,

Встаньмо, діти, посміхнімось,

Землі нашій поклонімось,

В різні боки нахилімось,

І до сонця потягнімось,

Веретеном покрутімось,

Сплеснемо в долоні один раз,

За роботу уже час!

      Часто на уроках я використовую елементи бесіди, що дають змогу учням переконатися в необхідності образотворчого мистецтва в житті людини. Особливо вдало це виходить на уроках  дизайну, де семикласники обговорюють і навіть дискутують на тему «Краса і мода», створюють сучасні моделі одягу.

      Зараз у педагогіці  дуже гостро стоїть питання  особистісно  орієнтованого підходу до навчання та виховання. Спосіб реалізувати цей підхід один – зробити навчання сферою  самостверджування особистості. Тому на своїх уроках я даю можливість реалізуватися кожній дитині. І навіть якщо в учня не дуже добре виходить практична діяльність, коментуючи малюнок, вказую на помилки, заохочую словами до роботи, знаходжу в кожному малюнку щось добре.

    Не менш цікавими і результативними є уроки скульптури. Щоб ці  уроки несли в собі високий емоційний заряд, я використовую  роздатковий матеріал та наочність. Тому що саме ці методи роботи підсилюють інтерес учнів до нових знань. Наприклад, на уроці «Тепла гама, малювання осінніх дерев» у 5-му класі мною була запалена свічка, показаний малюнок сонця, і поставлене дітям завдання провести аналогію між цими предметами. Висновок учнів, що сонце  і вогонь несуть тепло і мають однакові кольори, підкріплюється новими знаннями про теплі кольори.

У лінії є братик – колір гарний та завзятий,

Він малюнок зафарбує, дітям радість подарує.

   На уроках декоративно – ужиткового мистецтва я звертаюсь до коріння народної творчості, національних та регіональних  особливостей, використовую усну народну творчість. Так, у 6-му класі з теми «Рушничок» всі разом пригадуємо обряди і свята, де використовуємо український рушник.  Виконуючи витинанку та писанку, намагаюсь розповідати дітям казки та легенди про те, як розписувати яйця і дарувати їх одне одному. Про застосування витинанки розповідаю за допомогою вірша.

Немов відтворення серпанку

З паперу вирізані всі,

Ось перед вами витинанки –

Зразки чудової краси.

Легкі, прозорі, мов пушинки,

Цілком нагадують вони,

 Серветки, зірочки, сніжинки –

Казковий витвір давнини.

Готують їх і витинають

Здебільш до новорічних свят,

Ними ялинки прикрашають,

Панелі залів і кімнат.

Ажурні, витончені стрічки

Клеють на шафи і полички.

А ті , що мають форму кіл,

Щоб їх навчитись витинати,

 Для цього слід підготувати

Робочих приладів набір.

У першу чергу треба взяти

Тонкий серветковий папір…

    Для того, щоб дати змогу кожній дитині виразити своє ставлення та емоційне переживання щодо твору, дається завдання описати ту чи іншу репродукцію за планом на інструкційній картці. Такі вправи вчать учнів не губитися перед аудиторією, розвивають мовлення,  вміння «прикрашати» мову різними мовленнєвими засобами, добирати необхідні слова, а також сприяють самовираженню, самоствердженню особистості.

    Театр – синтез багатьох  мистецтв, об’єднаних в гармонійне ціле. І під час підготовки до шкільної вистави діти часто допомагають малювати декорації, плакати, тематичні вислови. І це їм дуже подобається, адже їхню роботу може оцінити вся школа.

Театр без декорацій важко уявити.

Вони повірити у гру допомагають,

Нас переносять ніби в інший світ,

І примітивність всюди витісняють.

Якщо проходить дія в лісі чи в будинку,

Ми підберем потрібний інтер’єр,

І намалюємо сосну або ялинку,

Чи навіть піч з горнятком і вогнем.

Сьогодні ми вчимось цьому мистецтву,

А завтра як професію обрати можем,

Бо кожен з нас з цікавістю у серці

Шкільній виставі допоможе.

    Роботи учнів демонструються у коридорі школи, а також на виставках, приурочених до різних  свят. Учні разом з батьками  радіють своїм успіхам, дивлячись на власні творіння. Такі успіхи вселяють упевненість в дитину і спонукають її ще більше зусиль і часу віддавати справі мистецтва.

   Проблеми, які  пропонуються для вирішення на уроках образотворчого мистецтва, завжди мають кілька розв’язків. Вони дають можливість виявити неповторність особистості, реалізувати духовний потенціал школяра. Виконуючи такі завдання дитина шукає в собі творця. Тому я розумію, що тут дуже важливо поважати особистість учня, намагатися зберегти його  індивідуальність, вірити в його творчі сили.

   Образотворче мистецтво розвиває зорову пам'ять, спостережливість, просторову уяву, дрібну моторику пальців, вміння зосереджуватись, наполегливість у досягненні мети, почуття ритму і гармонії. Змістовні і цікаві уроки відіграють важливу роль в естетичному вихованні. Уроки образотворчого мистецтва мають широкі можливості для здійснення міжпредметних зв’язків. Важко знайти ще один такий предмет, який би мав такі широкі можливості в цьому аспекті. Насамперед, хочу відмітити, що навички зображення предметів використовуються на уроках біології, історії, математики, геометрії, хімії, географії, літератури та інших. Але найбільш повно зв’язки з іншими предметами можна виявити на уроках образотворчого мистецтва.

    Образотворче мистецтво насамперед тісно пов’язане із українською літературою. Так, програмою передбачені теми "Виконання ілюстрації до української народної казки", ілюстрування творів, вивчення творчості Т.Г. Шевченка. Крім цього, учні мають можливість виконувати творчі роботи по створенню палітурки книжки, створювати композиції до віршів та на мотиви художніх творів. Діти спостерігають як майстерно виконані ілюстрації у книгах та намагаються наслідувати цим зразкам.

    Для створення творчої обстановки на уроці, я іноді використовую музичні твори, які налаштовують учнів на ліричний лад та розширюють уяву дитини при створенні певної композиції. Надзвичайно гарний ефект дає слухання пісень відомих естрадних виконавців. На таких уроках час проходить непомітно і треба бачити з яким захопленням працюють діти. Це ті нечисленні уроки, коли учні зовсім не радіють, що урок закінчився.

    Немалу користь уроки малювання приносять і для уроків математичного циклу. Це і уміння ділити відрізки на певну кількість рівних частин, і навички проведення прямих та криволінійних ліній, які знадобляться при побудові графіків. Крім цього в дітей виробляється "твердість" руки, відчуття краси лінії, охайності.

   На уроках біології, ботаніки учням доводиться зображати різних птахів, риб, навіть людину. Все це ми вчимося зображати на уроках образотворчого мистецтва. Так у 7 класі ми вивчили загальні пропорції тіла людини, у 6 класі – як правильно зображати тварин, птахів. На цих заняттях діти розвивають спостережливість, підсвідомо вивчають будову та зовнішні особливості об’єктів.

     Тісно пов’язаний предмет, який я викладаю із історією. На уроках історії вивчається мистецтво різних епох та його вплив на розвиток суспільства. А на уроках малювання ми конкретно вивчаємо деяких представників мистецтва, їхні твори та їхній внесок в мистецтво. Вивчаємо також і особливості таких напрямків в мистецтві як готика, романський стиль, романтизм, експресіонізм та ін. При створенні композиції, яка відображає історію нашого краю – козацтво, тут вже ніяк не обійтися без підручників історії, в яких є ілюстрації із зображенням козаків, їх побуту, одягу, зброї та житла. Все це дає змогу більш точно відтворити у власних творах ту епоху, виховує пізнавальний інтерес дітей до історії рідного краю.

    Головне завдання на уроках образотворчого мистецтва я вбачаю не в тому, щоб навчити дитину зображати якийсь об’єкт, а уміти бачити красиве, відчувати красу і гармонію в природі і у звичайних речах. Навіть, проведення здавалось би звичайної лінії, вимагає відчуття краси. А що вже говорити про набагато складніші речі.

   Робота в школі вимагає душевних і фізичних зусиль. Це складна, клопітка, виснажлива праця. Однак  саме творчий підхід до роботи дає можливість вчителю відновлювати наснагу та натхнення до  своєї  праці.

     Отже, образотворче мистецтво – один із засобів творчого розвитку вчителя та учнів.  «Творчість,- писав В. О. Сухомлинський ,- починається там , де інтелектуальні  й естетичні багатства, засвоєні,  здобуті  раніше, стають засобом   пізнання,  освоєння, перетворення світу».